| کد مطلب: ۱۱۱۰۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد

مقایسه میلگرد کوثر اهواز با قائم اصفهان

انتخاب میلگرد مناسب از میان انبوه برندها و تولیدکنندگان مختلف، همواره چالشی برای فعالان صنعت ساختمان و عمران بوده است. در این میان، میلگردهای کوثر اهواز و قائم اصفهان به عنوان دو برند شناخته شده و معتبر، همواره در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار داشته اند.

مقایسه میلگرد کوثر اهواز با قائم اصفهان

در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو میلگرد از نظر کیفیت، قیمت، وزن و سایر فاکتورهای مهم می پردازیم تا به شما در انتخاب میلگرد مناسب برای پروژه خود کمک کنیم.

معرفی کارخانه میلگرد کوثر اهواز

در سال ۱۳۴۲، گامی بزرگ در جهت توسعه صنعت فولاد کشور برداشته شد و نخستین کارخانه نورد فولاد ایران در شهر اهواز تأسیس گردید. این کارخانه با هدف تولید انواع میلگرد ساده، میلگرد آج دار و نبشی، با ظرفیت سالیانه ۶۵ هزار تن، در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.

پس از انقلاب اسلامی، این مجموعه صنعتی با نام گروه ملی صنعتی فولاد ایران شناخته شد و با تکیه بر خطوط و محصولات متنوع خود در زمینه نورد و فولادسازی، به یکی از قطب های مهم این صنعت در کشور تبدیل شد.

در راستای طرح های توسعه و بازسازی، خطوط تولید این مجتمع در سال های ۱۳۷۱، ۱۳۸۳ و ۱۳۸۵ مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفتند که این امر منجر به افزایش ظرفیت تولید، ارتقای کیفیت محصولات و بهبود سیستم های بهره برداری و کنترل تولید شد.

امروزه گروه ملی صنعتی فولاد ایران با ظرفیت تولید سالیانه ۱,۴۳۵,۰۰۰ تن فرآورده های فولادی و ۴۳۰,۰۰۰ تن شمش فولادی، نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی کشور ایفا می کند. این مجتمع عظیم علاوه بر تامین نیاز داخلی، به عنوان یکی از صادرکنندگان مهم محصولات فولادی نیز شناخته می شود و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد.

محصولات کارخانه کوثر اهواز

گروه ملی صنعتی فولاد ایران در زمینه تولید مقاطع فولادی متعددی فعالیت دارد که از جمله آنها می توان به میلگرد و مفتول، لوله بدون درز، تیرآهن، شمش فولادی و برخی محصولات نوین اشاره کرد.

تیرآهن نیمه سبک

این محصول با 15% وزن کمتر و 20% استحکام بیشتر نسبت به تیرآهن های IPE معمولی، به عنوان نخستین استاندارد دانش بنیان کشور معرفی شده است.

لوله های GREEN PIPE درون چاهی

این لوله ها که در استخراج نفت خام کاربرد دارند، برای اولین بار در کشور توسط متخصصین گروه ملی صنعتی فولاد ایران تولید شده است.

مفتول استحکام بالا مخصوص بتن پیش تنیده

این مفتول با استحکام کششی بیش از 1300 Mpa، در ساخت پل ها، سازه های مستحکم و ... کاربرد دارد. تولید این محصول استراتژیک، وابستگی کشور به خارج را در این زمینه به طور کامل قطع کرده است.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران با تولید این محصولات نوین، گامی مهم در جهت توسعه صنعت فولاد کشور برداشته است که مزایی مانند کاهش وزن سازه، افزایش استحکام و مقاومت، کاهش هزینه ها و خودکفایی صنعتی را به دنبال دارد.

قیمت میلگرد آجدار کوثر اهواز

کارخانه نورد میلگرد ۵۵۰ هزارتنی کوثر در سال ۱۳۸۱ با هدف خودکفایی صنعتی و شکوفایی اقتصادی کشور احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید.

این کارخانه با استفاده از تکنولوژی روز و تجهیزات مدرن، سالانه ۵۵۰ هزارتن مقاطع سبک فولاد ساختمانی شامل میلگرد، ناودانی، نبشی و تسمه تولید می کند.

مواد اولیه این کارخانه شمش فولادی است و محصول نهایی آن شامل میلگرد ساده و آجدار در سایز 16 تا 40 و مفتول ساده و آجدار در سایز 5.5 تا 12 میلیمتر است.

میلگرد آجدار کوثر اهواز با استانداردهای ملی و بین المللی مانند ISIRI 3132، ASTM A615، ISO6935، JIS 3112، ASTM A510 و GOST 380 تولید می شوند. قیمت میلگرد کوثر اهواز به تناسب کیفیتی که دارد محصولی به صرفه و اقتصادی به شمار می رود.

وزن میلگرد کوثر اهواز نسبت به جدول وزن اشتال کمی سبک تر است اما کیفیت مطلوبی دارد و فاکتور وزن در تعیین قیمت میلگرد آجدار (گروه ملی) کوثر اهواز دخیل است.

در سال های اخیر، تولید مفتول کششی در سایزهای 5.5 تا 10 میلیمتر مطابق با استاندارد ASTM A510 در گریدهای SAE1008 و SAE1010 به سبد محصولات این کارخانه اضافه شده است.

معرفی میلگرد کارخانه قائم اصفهان

میلگرد قائم اصفهان که با نام شرکت قائم پروفیل رازی شناخته می شود در سال 1387 به عنوان زیرمجموعه ای از شرکت جهان پروفیل پارس با هدف تولید محصولات فولادی در زمینی به مساحت 37000 متر مربع در شهرک صنعتی رازی احداث شد.

این مجموعه در دو فاز به بهره برداری رسید که فاز اول آن در سال 1390 با ظرفیت تولید 50000 تن در سال شامل 4 خط تولید لوله و پروفیل 2 و 3 اینچ و یک دستگاه قیچی جهت برش ورق از ضخامت 1 الی 6 میلیمتر آغاز به کار کرد.

فاز دوم این شرکت که شامل خط تولید نورد گرم با استفاده از تکنولوژی روز دنیا است، در سال 1391 شروع و در سال 1395 به بهره برداری رسید. این خط تولید از مواد اولیه شمش 150*150 میلیمتر به طول شش متر استفاده می کند.

محصولات کارخانه قائم اصفهان

میلگرد آجدار قائم اصفهان در سایزهای 8 تا 40 میلیمتر و براساس استانداردهای ملی و بین المللی در گرید های A2، A3 و A4 تولید می شود.

ظرفیت تولید روزانه میلگرد اصفهان 1200 تن است که سهم چشمگیری در بازار داخلی را به خود اختصاص داده است گفتنی است این میلگردهای کوثر اهواز به ترکمنستان، ترکیه، عراق، افغانستان و برخی کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

میلگرد آجدار ترمکس با استاندارد A3 از سایز 8 تا 32 با ظرفیت تولید 300000 تن در سال از اصلی ترین تولیدات این کارخانه به شمار می رود که در صورت مهیا بودن شرایط قابل افزایش است.

علاوه بر میلگرد آجدار محصولات فولادی دیگری در این کارخانه گروه ملی تولید می شود که از جمله آنها می توان به انواع لوله، قوطی پروفیل مربعی و مستطیلی شکل اشاره کرد. لوله های این کارخانه از سایز 8 تا 16 اینچ و در سایزها و ضخامت های متنوع از 0.8 تا 8 میلیمتر در بازار عرضه می شود.

مواد اولیه این کارخانه از کارخانجاتی همچون فولاد مبارکه، فولاد خراسان و خوزستان و فولاد کیش و کاوه تأمین می شود که در کیفیت و به تبع در قیمت میلگرد آجدار کوثر اهواز اقرگذار خواهد بود.

تفاوت قیمت میلگرد کوثر اهواز با قائم اصفهان

گفتنی است وزن میلگرد آجدار کوثر اهواز سبک تر از جدول وزن اشتال است اما از وزن میلگرد قائم اصفهان سنگین تر است با این حال قیمت میلگرد آجدار کوثر اهواز از قیمت میلگرد قائم اصفهان ارزان تر است.

به عنوان نمونه وزن میلگرد 14 قائم اصفهان در هر شاخه 12 متری حدود 13.8 کیلوگرم است و وزن میلگرد 14 کوثر اهواز 14.3 کیلوگرم است همچنین وزن میلگرد 18 کوثر اهواز23 کیلوگرم بوده و میلگرد 18 قائم اصفهان هم در هر شاخه 12 متری 22.5 کیلوگرم است.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد آجدار

کیفیت: میلگردهای هر دو شرکت از کیفیت مطلوبی برخوردارند. با این حال، میلگرد آجدار قائم اصفهان به دلیل استفاده از تکنولوژی روز دنیا و مواد اولیه مرغوب، کمی از نظر کیفی بالاتر هستند.

وزن: میلگردهای کوثر اهواز کمی سنگین تر از میلگردهای قائم اصفهان هستند. این امر می تواند در قیمت نهایی هر شاخه میلگرد تاثیرگذار باشد.

ظرفیت تولید: ظرفیت تولید میلگرد کوثر اهواز (550 هزار تن در سال) بیشتر از میلگرد قائم اصفهان (350 هزار تن در سال) است. این امر می تواند در قیمت میلگرد آجدار کوثر اهواز تا حدی تاثیرگذار باشد.

برند: هر دو برند کوثر اهواز و قائم اصفهان از برندهای شناخته شده و معتبر در بازار فولاد هستند. با این حال، برند کوثر اهواز به دلیل سابقه طولانی تر، کمی از نظر برندینگ قوی تر است.

همانطور که مشاهده می شود، قیمت میلگردهای کوثر اهواز به طور کلی کمی ارزان تر از میلگردهای قائم اصفهان است. با این حال، این اختلاف قیمت چندان قابل توجه نیست و در انتخاب نهایی باید به سایر فاکتورها مانند کیفیت، وزن و برند نیز توجه کرد. توصیه می شود پیش از خرید میلگرد با کارشناسان آهن باکس تماس گرفته و برای اطلاع از آخرین قیمت انواع میلگرد هم می توانید به سایت آهن باکس مراجعه کنید در نهایت برای ثبت سفارش خود با شماره 0313403800 تماس بگیرید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار