| کد مطلب: ۱۱۱۲۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از فرزندان خطاکار و واکنش مسئولان بی تقصیر

استعفای مصدق؛ واکنش مسئولانه

آرمان ملی– مطهره شفیعی: رئیس قوه قضائیه با صدور حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی را به‌عنوان معاون اول قوه قضائیه منصوب کرد. پیش از او حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد مصدق» بر این جایگاه تکیه زده بود، اما اتفاقانی سبب استعفای او شد.

استعفای مصدق؛ واکنش مسئولانه

در اوایل مهرماه سال گذشته زمزمه‌هایی درباره فساد اقتصادی و پولشویی 2 پسر حجت‌الاسلام مصدق در دستگاه قضائی مطرح شد. چهارم مهرماه سال ۱۴۰۲ مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا برخی مدعی بازداشت یا احضار فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضائی شده‌اند، گفت که پرونده‌ای تشکیل شده و با جدیت و بدون هیچگونه تبعیضی به پرونده رسیدگی خواهد شد و هر زمانی‌که به لحاظ قانونی اجازه اطلاع‌رسانی داشتیم، اطلاع‌رسانی خواهد شد. در ۱۸ مهرماه سال گذشته نیز ستایشی در نشستی دیگر در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما در جلسه قبل از تشکیل پرونده برای فرزندان یکی از مقامات خبر دادید و مشخص شد که مربوط به آقای مصدق بوده، آیا ابهامات در مورد شخص آقای مصدق برطرف شده است؟ بیان داشت: همان‌طور که اعلام شد پرونده‌ای تشکیل و این پرونده در ارتباط با دو فرزند ایشان مطرح است و در مرحله تحقیقات مقدماتی است. سخنگوی وقت دستگاه قضا تاکید کرد که هیچ اتهامی متوجه شخص آقای مصدق نیست و اتهامات صرفا پیرامون ۲ تن از فرزندان ذکور ایشان مطرح شده است. بنابراین همان‌طور که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد اتهامی متوجه پدر نبوده اما با تمام این اوصاف مصدق ترجیح داد دیگر بر کرسی معاون اول قوه قضائیه نداشته باشد تا شائبه و حرف و حدیثی نباشد. این اقدام مصدق از سوی بسیاری مورد ستایش قرار گرفت و البته برخی چنین عنوان کردند که کاش مسئولانی که فرزندشان متهم هستند، همانند مصدق از مسئولیت خودشان کناره‌گیری می‌کردند.

*میرسلیم به روی خودش نیاورد

میرسلیم، مسئولی است که برخی انتظار داشتند پس از مشخص شدن اتهامات پسرش از نمایندگی کناره‌گیری کند، اما او به‌جای پذیرش اشتباه پسرش گفت: «فرزندم بسیار عاطفی و ساده‌لوح و سست ‌اراده است؛ این ضعف موجب ناتوانی در تامین وضعیت معیشتی او شده و منافقین نیز با استفاده از همین موارد توانستند او را جذب کنند و به انحراف بکشانند و مأموران امنیتی نیز گمان کرده بودند که او عنصر اثرگذاری است.» وی افزود: «مهدی در دوران بازجویی متوجه شد که فریب خورده و به دام افتاده و کاملا نادم و افسرده شد به‌گونه‌ای‌ که دائم پس از بازجویی و به‌ویژه در زندان احساس غربت می‌کرد و شب و روز را با اشک و ناله می‌‌گذراند و هم‌بندی‌هایش او را وادار کرده بودند از قرص‌های آرامبخش استفاده کند و همین موجب شد ضعف جسمانی‌اش تشدید شود و حتی تعادلش را از دست بدهد.» این موارد سبب سلب اتهام از پسرش نمی‌شود چرا که بسیاری از متهمان با اتهامات کمتر از پسر میرسلیم بارها به بیماری و شرایط نادرست جسمی و روحی خودشان اذعان کرده بودند. در حالی‌که انتظار می‌رفت مصطفی میرسلیم به سبب اتهامات مربوط به ارتباط فرزندش یعنی ارتباط با منافقین استعفا دهد؛ اینگونه گفت که «بنده برای جلوگیری از هرگونه شائبه و شبهه، در هیچیک از مراحل بازداشت و بازجویی و محاکمه و تجدیدنظر دخالتی نکردم.»

*این 2 مسئول از فرزندان‌شان دفاع کردند

پسر معاون رئیس‌جمهور بازداشت نشد، اما روایت قابل تاملی داشت که برخی تصور می‌کردند مادرش استعفا خواهد داد، اما انسیه خزعلی نه‌تنها استعفا نداد بلکه از پسرش دفاع کرد. به‌دنبال افشای حضور فرزند «انسیه خزعلی»، معاون رئیس‌جمهور در کانادا و دفاع مادرش از او که گفت پسرش برای توسعه یک مجموعه دانش‌بنیان کار می‌کند، حالا مشخص شده که حمید رضازاده بنیانگذار یک مجموعه تولید فیلترشکن برای ایرانیان به‌نام «بتر نت» است. 16 شهریور سال گذشته بود که مهدی عرفاتی دبیر وقت شورای اطلاع‌رسانی دولت در توئیتر نوشت: «اخیرا فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئیس‌جمهور، دستور صادر شد؛ اگر فرزند رفت، پدر هم برود. گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالی دولت، اقامت فرزندانشان در خارج از کشور باشد.» پرونده دختر نعمت‌زاده از پرونده‌های جنجالی بود که سر وصدای زیادی به‌همراه داشت. ماجرای این پرونده از شهریور ۱۳۹۷ آغاز شد که سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از دستگیری شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر سابق صنعت به اتهام «احتکار دارو» خبر داد. شبنم نعمت‌زاده دارای دو پرونده بود که برای پرونده اول حکم صادر و اجرا شده که به موجب آن تمامی داروهای انبار این فرد با هزینه شخصی خود معدوم شده ‌است. نعمت‌زاده هم از استعفا خودداری کرد چرا که معتقد است به اتهامات دخترش رسیدگی قضائی شده و نیازی به اقدام دیگر نیست.

*عدم دفاع آیت‌ا... هاشمی از مهدی

پسر آیت‌ا... هاشمی هم به‌دلایل اقتصادی محاکمه شد. مهدی هاشمی ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران به اتهام مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور به ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. بر اساس حکم صادر شده، شروع حبس مهدی هاشمی در تاریخ ۱۸ مردادماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد. آیت‌ا... هاشمی از سران نظام و دارای مسئولیت‌های مهم از ارکان اصلی کشور است بنابرای استعفای او به صلاح کشورنبود هر چند ایشان یکسال پس ازآغاز دوران حبس مهدی درگذشت.

*حکم اعدام پدر برای 2 فرزندش

روایت برخورد آیت‌ا... محمدی گیلانی با 2 فرزند خود نیز از عجایب انقلاب است. آنجا که پای انحراف از مبانی اسلام باشد، فرزند گرفتار تیغ عدالت پدر می‌شود. آیت‌ا... محمد محمدی گیلانی که از انقلاب به دستور امام ریاست دادگاه‌های انقلاب را برعهده گرفته بود در خرداد سال 1360 فرزندان خود را در جمع تعدادی زیادی از منافقین می‌یابد که در بلواها و آشوب‌های آن مقطع دستگیر شده بودند. آیت‌ا... به‌شخصه محاکمه فرزندان را انجام می‌دهد. محمدرضا سرشار، پژوهشگر و نویسنده، در سایت شخصی خود درباره آیت‌ا... گیلانی می‌نویسد: «چنین مشهور بود که 2 تن از پسرانش را به سبب فعالیت‌های ضدانقلابی، شخصا به اعدام محکوم کرد. و هنگامی‌که استنکاف ماموران تحت امر خود را از اجرای این حکم، لابد از نظر خودشان مهیب دید، برخاست تا به دست خود این حکم را اجرا کند و تنها در این هنگام بود که آن ماموران برای آنکه پسرانی به دست پدر خود اعدام نشوند، به ناچار تن به اجرای این احکام دادند.»

*روزه شکر پدر برای مرگ پسرش

محمدحسین جنتی، فرزند آیت‌ا... جنتی نیز از نمونه‌هایی بود که در اوایل انقلاب در جریان یک درگیری کشته شد. روایت است که می‌گوید آیت‌ا... جنتی نذر کرده بوده که اگر پسرش حسین جنتی که فراری است و روند انقلاب را قبول ندارد دستگیر یا اعدام شود 40 روز روزه شکر بگیرد. او قبل از انقلاب به‌دلیل ارتباطش با سازمان مجاهدین خلق دستگیر و محکوم به حبس ابد شد. در آبان سال 57 از زندان آزاد شد و پس از اعلام جنگ مسلحانه مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی به حمایت از سازمان مجاهدین خلق برخاست و فعالیت خود را شدت بخشید. مدتی به‌همراه همسرش به زندگی مخفی روی آورد. در پاییز 1360 خانه او به محاصره درآمد، پس از درگیری، حسین خود را از پنجره ساختمان به پایین پرت کرد تا فرار کند، اما کشته شد. همسر وی که برای خرید بیرون رفته بود، هنگام بازگشت به وضعیت محل مشکوک شده و از آنجا می‌گریزد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار