| کد مطلب: ۴۸۷۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد

تاکید دکتر سعدمحمدی بر لزوم پرهیز از موازی کاری در شرکتهای بزرگ / آمادگی «ومعادن» برای تمرکز بر تأمین مواد اولیه صنایع معدنی کشور

کارگاه دو روزه طراحی مدل کسب و کار شرکتهای گروه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات برگزار شد.

تاکید دکتر سعدمحمدی بر لزوم پرهیز از موازی کاری در شرکتهای بزرگ / آمادگی «ومعادن» برای تمرکز بر تأمین مواد اولیه صنایع معدنی کشور

آرمان ملی آنلاین - در این برنامه که با حضور مدیران دهها شرکت گروه توسعه سرمایه گذاری معادن و فلزات برگزار گردید، هماهنگی و همراستایی جهت گیری استراتژیک شرکتهای مجموعه با گروه فولاد مبارکه مورد بررسی، تبادل نظر و ارزیابی قرار گرفت.
دکتر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در آغاز این برنامه، با اشاره به آمار تولید و درآمد کشورهای مختلف طی سالیان اخیر و مقایسه آن با وضعیت فعلی کشور گفت: بررسی روند اقتصادی کشور و میزان تولید در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها به ویژه در سطح منطقه نشان می دهد تا رسیدن به جایگاه واقعی و استفاده از ظرفیت های موجود کشور هنوز راه درازی در پیش داریم و نتوانسته ایم کسب درآمد مناسبی به تناسب دارایی قابل توجه کشور داشته باشیم.
وی افزود: بایستی با برنامه ریزی مناسب بتوانیم میزان درآمد تولید ناخالص ملی را افزایش و درآمد سرانه بهتری را ایجاد نماییم ، به عنوان مثال از ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن زغال خام تولیدی سالانه در جهان، سهم ما تنها حدود ۳ میلیون تن زغال خام است. این درحالی است که تنها کشور چین ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن در سال تولید زغال دارد. همچنین امسال حدود ۱۰۰ میلیون تن تولید سنگ آهن در کشور داریم. در حالی که برنامه کشوری مثل استرالیا در سال ۲۰۲۲ صادرات ۹۵۰ میلیون تن سنگ آهن است و سال گذشته این کشور ۸۶۰ میلیون تن سنگ آهن صادر کرده است.
دکتر سعد محمدی یکی از عوامل قیمت تمام شده بالا در محصولات معدنی کشور را کم بودن میزان متوسط تولید سرانه معادن دانست و گفت: با در نظر گیری تعداد معادن موجود و با کسر میزان سنگ لاشه، به طور متوسط هر معدن زیر ۶۰ هزارتن تولید داشته است و این امر در نهایت قیمت تمام شده بالا و کاهش رقابت پذیری را به دنبال دارد.
مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات همچنین گفت: با وجود آنکه برنامه کشور برای سال ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است، اما به احتمال قوی در مقام عمل، ظرفیت تولید بیش از ۷۰ میلیون تن طی چندسال آینده ایجاد خواهد شد. این نکته هم قابل ذکر است که پروژه های تعریف شده فولادی در کشور بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن است. بنابراین نیاز به تأمین خوراک و مواد اولیه برای این میزان تولید چالش جدی صنعت در آینده نزدیک خواهد بود.
دکتر سعدمحمدی در این نشست، با اشاره به توان تخصصی و ظرفیت های موجود در مجموعه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات پیشنهاد کرد در تصمیم گیری های کلان صنعت و معدن، بالاخص در بخش معدنی، این شرکت بعنوان محور در نظر گرفته شود تا در نتیجه آن، اکتشاف و تامین مواد اولیه به شکل قوی تری در این مجموعه متمرکز شود و سمت و سوی آموزش و استراتژی های کلان این هلدینگ بزرگ معدنی بر مبنای آن طراحی و اجرا گردد.
وی پرهیز از موازی کاری را لازمه فعالیت شرکت های کلان کشور دانسته و افزود: ساختار زیرمجموعه ها باید هم راستا با جهت گیری شرکت مادر تعریف شود. این امر کمک می کند با وجود سند بالادستی تکلیف طرح ها در تصمیم گیری ها و تعیین اولویت ها روشن شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار